CV de Metworst

Zoek
Sluit dit zoekvak.

Prinsen en Adjudanten op pad (2)

We schrijven woensdagavond 23 januari en de gezamenlijke Prinsen en Adjudanten van De Metworst en de Foekepot zijn weer op pad om enkele wagenbouwers met een bezoek te vereren.

We schrijven woensdagavond 23 januari en de gezamenlijke Prinsen en Adjudanten van De Metworst en de Foekepot zijn weer op pad om enkele wagenbouwers met een bezoek te vereren.

Dit keer niet met de Poolse bouwvakkersbus, maar gewoon met de 2 hotrods van Prins Silvius en Adjudant Gerwin. De eerste bouwlokatie van vanavond is die van de Wöskes. Naast de opslag van de Metworst Prinsenwagen hebben zij een ruime en, niet onbelangrijk, lekker verwarmde, ruime schuur waar ze zich goed uit kunnen leven.

Nu nog leeg, maar met de optocht een swingende bende Woskes...

Er was op dit moment helaas slechts 1 bouwer aanwezig, maar de wagen lag al dermate op schema dat er niet al te veel meer hoefde te gebeuren. Laat u niet misleiden door bovenstaande foto: dit is het dak van de (zelfrijdende) wagen, de heren laten zich tijdens de optocht, onder het genot van de nodige versnaperingen, lekker rondrijden. Er zit zelfs een trap in de wagen en de chauffeur kan middels een camera goed achteruit kijken. Veiligheid voorop bij de Wöskes! Het is het 11-jarig jubileum van de Wöskes, dus ze hebben wat te vieren en dat komt ook tot uiting in de layout van de wagen. Kom het tijdens de optocht zelf even aanschouwen!

Op naar het volgende adres. Na Prins Silvius weer op het goede spoor te hebben gebracht (lastig, al die smalle weggetjes) pakken we bij ’t Molentje onze fiets om het wagenbouw complex bij van der Kemp te bezoeken. In de volksmond ook wel het Foekepot atelier genoemd. Hier bouwen, in een propere en ruime hal, achtereenvolgens De Schoenveters, De Rooie Vogels en natuurlijk De Foekepot. Deze hal is van alle luxe voorzien: een afgesloten (wegens oplopende stookkosten) heater, een niet werkend toilet (door het Theo Vet dieet) en een vloer met hier en daar een stukje beton tussen het bouwafval. Kortom: de ultieme wagenbouw lokatie!

Ook hier is de favoriete pose: handen in de tes.......
De hulp is gearriveerd, echter eerst beginnen met een biertje, dreug ku'j neet bouwen.....

Allereerst beginnen we bij de Schoenveters. Niet geheel toevallig, daar beide andere bouwploegen stomweg nog niet aanwezig waren. De Schoenveters zijn de studenten onder de wagenbouwers, er was hier in eerste instantie ook maar 1 bouwer, daar de rest nog in Delft en Enschede vertoefde, maar later kwamen er nog 2 verdwaalde bouwers binnenvallen. Ook hier is de trent: waarom zou je naast de wagen lopen, als je er ook op kunt staan, dus ook deze heren laten lekker luxe rondrijden tijdens de komende optocht. Een mooi doordacht concept, maar we hadden ook niet anders verwacht van zulke ijverige studenten. Wagenziek zullen ze in ieder geval niet worden, tenzij ze de boot missen.

We gaan 3 stappen naar links en we staan bij de volgende bouwgroep: De Rooie Vogels. Het zijn niet bepaald vroege vogels, een voor een komen ze binnenvallen en gaan daarna effectief staan wachten tot Bouwmeester Bennie is gearriveerd. Want zonder Bennie, geen wagen, dat is duidelijk. Bennie zet de lijnen uit, bespreekt het ontwerp met Gijs, veranderd de plannen van Gijs, motiveert iedereen tot op het bot en, niet onbelangrijk, is de meestertechneut onder de Rooie Vogels. Een onmisbaar persoon derhalve. De overige Rooie Vogels staan dan ook met bewondering met de handen in de tes toe te kijken hoe Bennie de techniek in elkaar zet. En de bezielende leiding van Bennie werpt duidelijk zijn vruchten af: voor het eerst lopen de heren voor op schema!

Oud-Prins van de Rooie Vogels en Bouwmeister Bennie licht een en ander toe....
De wondere wereld van Bennie en zijn techniek....

Het is qua planning zo uitgedoktert dat op de zondagmorgen voor de optocht alleen nog een 6-tal draaiende steken, de schotten langs de wagen en de vogelkoppen op de wagen gemonteerd hoeven te worden. En de muziek geinstalleerd waarschijnlijk. Een beetje Rooie Vogel draait daar zijn vleugel niet voor om! En die muziek is duidelijk nodig, daar ook hedenavond bleek dat bij het proefdraaien van de feilloze techniek van Bennie het geluidsnivo dermate was, dat er een flink vermogen op de wagen zal moeten om dat te kunnen overstemmen. De heren gaan duidelijk voor de eerste prijs, daar ook de meelopende Rooie Vogels geheel in dezelfde stijl als de wagen uitgedost zullen zijn. Wij wachten in spanning af wat de jury uitslag zal zijn…….

We lopen een 10-tal meters naar achteren, waar de wagenbouwers van de Foekepot inmiddels hard aan het werk zijn getogen. Onverstoorbaar werken ze verder, terwijl wij zo veel mogelijk onze best doen om in de weg te lopen. De Foekepot hebben een ander systeem dan de Rooie Vogels. Waar de Rooie Vogels alles in goed overleg doen, mogen de Foekepotters van Bouwmeister Peter van de Kemp alles op eigen initatief doen. "Je geeft ze hun eigen verantwoordelijkheid, dan zie je hun enthousiasme en bouwvaardigheid met de dag groeien", aldus Bouwmeister Peter, die duidelijk een management training heeft gehad. Hij heeft zelfs over een eigen, overzichtelijk, kantoor van waaruit hij alle werkzaamheden kan plannen.

Nee, niet geposeerd, hier wordt echt gebouwd...

Echter ook hier is er uiteraard iemand de uitzondering die de regel bevestigd. Ene Theo Vet tracht ook veel eigen initatief te ontplooien, na de verkoop van zijn zaak schijnt hij wat tijd over te hebben. Echter deze initiatieven drijven Bouwmeister Peter en zijn collega’s regelmatig tot wanhoop. Alles wat Theo construeert of inmeet kan weer opnieuw gedaan worden. Of zoals Prins Silvius ons treffend toefluisterd: "Theo het twee rechterhanden, een um bier te drinken en een um te bakken". Waarbij het echte talent van Theo hierbij onthult is. Theo laat zich echter niet uit het veld slaan en gaat enthousiast aan het inmeten van een cruciaal onderdeel van de techniek van de wagen: een grote draaiende schijf.

Met een rolmaat in de hand horen we hem regelmatig "27 centimeter" roepen, maar wat hij daarmee bedoeld ontgaat eigenlijk iedereen. Ten lange leste gaat Theo zijn enige echte talent toepassen: het aanzetten van de vetpot en frikandellen bakken. We zien Bouwmeister Peter opgelucht adem halen, terwijl de overige bouwers beginnen met de herstelwerkzaamheden van Theo’s initiatieven. De frikandellen van Theo smaakten als verwacht prima. "Mien geheim". aldus Theo na onze welgemeende complimenten, "Hoe older en zwarter ut vet, des te beter past ut in mien budget". De penningmeister zal d’r blij mee zijn. Zaterdag gaan we weer verder.

Het echte talent van Theo: frikandellen bakken...